Telekomunikasi Video

TAKRIF TELEKOMUNIKASI VIDEO

Sidang video (juga dikenali sebagai telepersidangan video atau telekonferens video, singkatan "VTC") merupakan satu set teknologi telekomunikasi interaktif yang membenarkan orang di dua atau lebih lokasi berinteraksi melalui penghantaran video dan audio dua-hala secara serentak. Ia juga telah dirujuk sebagai kerjasama pandang dan merupakan sejenis perisian kumpulan. Ia berbeza dari videofon kerana ia direka untuk ditujukan kepada suatu persidangan dan bukan individu.Sidang video menggunakan telekomunikasi audio dan video untuk menghubungkan orang di beberapa tempat untuk bermesyuarat. Ini boleh semudah perbualan di antara dua orang dalam pejabat persendirian (titik-ke-titik) atau melibatkan beberapa tempat (multi-titik) dengan lebih seorang dalam bilik besar di setiap tempat. Selain penghantaran audio dan visual aktiviti mesyuarat, sidang video boleh digunakan untuk berkongsi dokumen, maklumat paparan komputer, dan papan putih.

PERALATAN YANG DIGUNAKAN UNTUK SIDANG VIDEO


Input video: kamera video atau webcam

Output Video: monitor komputer, televisyen atau projektor


Input audio: mikrofon, pemain CD / DVD, pemain kaset, atau mana-mana sumber lain daripada kedai audio preamp.


Output audio: biasanya pembesar suara yang berkaitan dengan peranti paparan atau telefon
Pemindahan data: analog atau digital rangkaian telefon, LAN atau Internet



KEBAIKAN DARI PENGGUNAAN TELEKOMUNIKASI VIDEO

Tiada Kekangan Masa

Persidangan video boleh dilakukan pada bila-bila masa hari ini. Perbezaan masa antara negara-negara tidak kira apabila orang menggunakan kaedah ini komunikasi kerana mereka tidak benar-benar perlu untuk perjalanan untuk menghadiri mesyuarat.

Menjimatkan Masa dan Wang

Menjalankan apa-apa perniagaan memerlukan perjalanan yang kerap, untuk memudahkan pertumbuhan dan kepelbagaian. Yang diterjemahkan untuk perjalanan dan kos yang berkaitan seperti penginapan hotel dan perbelanjaan makanan. Satu sidang video akan memastikan eksekutif di pejabat, bukannya menghantar mereka berada di luar negara untuk menjalankan perniagaan. Sebagai salah satu boleh menjalankan transaksi tanpa perjalanan, ia juga mengurangkan masa yang digunakan dalam berbuat demikian.

Perkongsian Maklumat Mudah

Teknologi ini membolehkan penambahbaikan operasi dan perkhidmatan kedai-kedai jauh. Kerana ia juga boleh digunakan untuk menghantar fail-fail dan dokumen-dokumen, ia adalah mungkin untuk memberikan maklumat tepat masa, yang boleh membantu dalam menyelesaikan masalah. Selain itu, keputusan boleh dibuat dalam masa yang paling mungkin. Keupayaan untuk berkongsi, menyelaras dan menilai data digital dari mana-mana di dunia membolehkan orang ramai untuk menjalankan komunikasi serentak dan kerjasama dalam projek-projek yang sensitif masa.

berguna untuk Profesional Perubatan

Persidangan video menjadikannya lebih mudah untuk mengakses pakar dalam persekitaran perubatan. Doktor, ahli-ahli sains dan penyelidik boleh membawa bersama penemuan dan kajian mereka, dan mempercepatkan proses menyediakan bantuan tepat pada masanya. Kerjasama begini bukan sahaja dapat membantu menyelamatkan nyawa, tetapi juga boleh membantu ramai orang yang tidak boleh melakukan perjalanan jarak jauh untuk mengakses penjagaan kesihatan.

Memudahkan Program jarak jauh

Institusi pendidikan, terutamanya program pendidikan jarak jauh dan kursus pengajaran, telah meraih manfaat besar dari persidangan video. Profesional dan pelajar boleh mengakses kuliah, bahan kajian, perbincangan kumpulan, dan juga satu-sama-satu bercakap dengan pengajar. Ia telah mengambil pendidikan untuk sudut-sudut terpencil di dunia.

KELEMAHAN PENGGUNAAN TELEKOMUNIKASI VIDEO

Masalah Teknikal

Kelemahan utama adalah masalah teknikal yang berkaitan dengan penghantaran licin yang boleh mengakibatkan daripada perisian, perkakasan atau kegagalan rangkaian. Sambungan jauh kadang-kadang dikenali sebagai terjejas oleh perubahan alam sekitar. Dalam sesetengah keadaan, ketiadaan kakitangan sokongan teknikal mewujudkan kesukaran bagi peserta yang tidak biasa dengan konsep teknologi persidangan video.

Kekurangan Interaksi peribadi

Satu lagi kelemahan utama ialah kekurangan interaksi peribadi, yang menetapkan nada untuk mesyuarat perniagaan banyak dalam masyarakat sangat budaya. A berjabat tangan dan hubungan mata merupakan aspek penting dalam mesyuarat perniagaan banyak. Beberapa mesyuarat memerlukan sentuhan peribadi untuk berjaya.

Kos Tinggi Persediaan

Menubuhkan persidangan video di pejabat boleh menjadi agak mahal bagi syarikat-syarikat bersaiz kecil. Ciri-ciri mudah boleh dimuatkan ke dalam bajet, tetapi jika ciri-ciri canggih yang diperlukan, maka sejumlah besar perbelanjaan mesti dilakukan.

Ulasan

Catat Ulasan